Visie op gastvrijheid, door Femke van Erp

Visie op gastvrijheid in de ouderenzorg.

Visie op gastvrijheid!

De ouderenzorg is flink aan veranderingen onderhevig. Een zorgorganisatie moet steeds duidelijker laten zien waar ze voor staan en wat ze (toekomstige) cliënten te bieden hebben.
Eén van de pijlers daarvoor is dat een organisatie gastvrij handelt in alles wat ze doet. Vanaf het eerste contact moeten de cliënt en hun verwanten voelen dat ze meer dan welkom zijn. Slechte ervaringen gaan tegenwoordig snel rond en hebben een enorme invloed op de keuzes die mensen maken.

Het is in deze tijd en ontwikkeling niet meer vanzelfsprekend dat gasten/cliënten vanzelf binnenkomen. Ouderen kunnen kiezen waar ze willen wonen en doen dat ook. Dit betekent voor de ouderenzorg organisaties dat ze een hele duidelijke uitstraling moeten hebben van “Welkom zijn” naar hun gasten en toekomstig cliënten.

In mijn visie op gastvrijheid wordt gastvrij zijn in de toekomst zelfs cruciaal voor het voorbestaan van de ouderenorganisatie. Wachtlijsten verdwijnen en zijn in veel huizen al verdwenen en er staan dus kamers leeg, die geld kosten.

Voor de werknemers is hun werk: ‘zorg bieden aan ouderen’. En deze ouderen betalen gezamenlijk hun salaris. Dan moeten die ouderen wel blijven komen en dus moeten we samen er voor zorgen dat mensen graag in onze zorginstelling komen wonen.

In mijn werkvloer trainingen hebben we het erover dat iedereen heel goed weet wat gastvrijheid inhoudt en dat we hen in deze bijeenkomst niet gaan uitleggen wat ze wel en niet moeten doen.

Gastvrijheidskeuzes..

Het gaat om de keuzes die we maken in ons werk. Waarom spreek je iemand aan? Waarom neem je een telefoon wel of niet aan? Waarom loop je 10 keer op een dag een zelfde kamer in en uit? Bewust zijn van die keuzes. Daar gaat gastvrijheid om.

Gastvijheid is niet alleen iets van de receptionisten of de gastvrouwen bij de ingang. Gastvrijheid is van ons allemaal. Dat betekent dat als ons dingen opvallen we elkaar moeten helpen, elkaar er op moeten wijzen. En daarbij is er geen onderscheid tussen diensten. Het gaat niet langer om ik en jij, maar om wij!

Graag ga ik het gesprek aan hoe dat op dit moment binnen uw organisatie onder de aandacht is. Ik denk graag mee in de voortgang en opbouw.
Een eerste brainstormgesprek is gratis en doe ik met veel plezier!

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>