De kracht van een team
Als werknemer en coach heb ik altijd ervaren dat de kracht van een goed team en krachtige leidinggevende zit in het helder en duidelijk durven communiceren. We zeggen het allemaal te doen en om je heen kun je je ergeren als anderen het niet goed doen in jouw ogen, toch? Herkenbaar?
Communiceren lijkt zo eenvoudig en is tegelijkertijd een enorme uitdaging. Hierbij gaat het niet om zenden of je goede raad geven, het gaat juist om durven luisteren, ook al hoor je dingen waar je niet blij van wordt. Doorvragen waar het de meeste pijn of ongemak oplevert, juist daar waar je veel weerstand krijgt of voelt zit de ingang naar iets beters.

Feest
Ik ben Femke, in dit Corona-jaar werd ik 50 en heb dus nog een feestje te goed. Samen met mijn man, 2 dochters en 2 cavia’s wonen we in Lent bij Nijmegen.
Tijdens mijn eerste carrière als Inkoper in de confectie ben ik jarenlang onderdeel geweest van verschillende teams en heb ik met verschillende culturen samengewerkt. Een belangrijk deel van mijn werk was dat ik producten ontwikkelde waarmee de klant zich begrepen en mooi voelde. En tegelijkertijd heb ik ook gezien welke sentimenten er op de werkvloer kunnen spelen en hoe ze bijdragen aan het maken of breken van een team en ook het succes van een bedrijf.
Niets zeggen omdat je leidinggevende toch niet luistert of niet echt geïnteresseerd lijkt in wat je te zeggen hebt. Of wel plichtmatig luistert en het vervolgens met een ferme zwaai over zijn of haar schouder lijkt te gooien. Het gevoel wat dat geeft ken je misschien ook wel. Hoe kom je daar nou uit, als medewerker ìn een team of als leidinggevende ààn een team? Daar wilde ik in mijn tweede carrière graag een bijdrage aan leveren want goede samenwerking en vertrouwen binnen een team leidt tot werkplezier en dat leidt weer tot betere resultaten! Win-win dus voor iedereen.
Hoofd en Hart in verbinding
Door mijn scherpe geest en heldere blik vertaal ik wat mijn ogen zien en mijn hart voelt. Met mijn positieve energie steek ik graag in donkere situaties het licht aan. Dan kun je tenminste zien wat er nodig is. Ik werk vanuit wederzijds respect en er mag gelachen worden. Humor stimuleert namelijk loslaten en brengt daardoor beweging wat helpt om situaties licht en luchtig te maken.

Van Fashion naar Focus
Sinds 2008 werk ik als teamtrainer en coach en begon ik aan mijn tweede carrière. Hiervoor heb ik me via verschillende Post HBO-studies laten bij- en omscholen. In de rol van externe collega ben ik op mijn best: dichtbij genoeg om te weten wat er zoal speelt en met genoeg afstand om er vanuit een ander perspectief naar te kijken.
Ik maak graag het verschil binnen een bedrijf waar mensen nieuwsgierig zijn hoe ze de dingen soepeler kunnen laten gaan. Soepeler vergaderen, soepeler gebruik maken van elkaars kennis en kunde of soepeler samenwerken met de verschillende lagen, afdelingen en teams in een organisatie. Sowieso is nieuwsgierigheid een prachtig bezit en ik ben dan ook in elk bedrijf waar ik op bezoek kom even nieuwsgierig. Hoe de dingen er werken, met welk product er gewerkt wordt en voor welke klant.
Er is veel te winnen als we het goed hebben op de werkvloer met elkaar. Met werkplezier komt er meer uit je handen, je werkt gefocussed want wordt niet afgeleid door allerlei andere randzaken. Je gunt elkaar succes waar je zelf ook graag aan bijdraagt. Dus in plaats van eilandjes met eigen eindbazen ontstaat er een organisatie waarin we durven samenwerken, zelfs al mislukt er wel eens wat. We kunnen op weg naar onze doelen, of dat nu gaat over de doelen van het bedrijf, van je team of je persoonlijke doelen,
En als dat lukt, ben ik een blij mens.
Blij met weerstand
Werken met weerstand is mijn specialisme geworden door ruim 23 jaar ervaring binnen organisaties. Het gebeurt in alle bedrijven en iedereen kan er last van hebben. Weerstand heeft gek genoeg ook een heel belangrijke functie. Als je die leert zien weet je wat je te doen staat. Ik benoem wat ik zie en van daaruit werken we naar ‘Doen wat nodig is’. Hierdoor ontstaat de echte verandering in vraagstukken waar geen pasklare oplossingen voor bestaan.
Met veel plezier werk ik op het snijvlak van de klant en de organisatie. Of het nou de eindklant of de interne klant is, ik houd van de vraag: En wat heeft de klant hieraan? Die schakeling tussen doen wat voor de organisatie belangrijk is èn beantwoorden aan de wens van de klant en dat helder weten te communiceren en inbedden in de organisatie. Op die plek zit mijn toegevoegde waarde.
Ik help je graag dichterbij je eigen verlangens, wensen en potentie te komen. Dat doe ik door helder en respectvol je gedrag te spiegelen en je waar nodig extra kennis aan te reiken over gedrag van jezelf en anderen. Dit doe ik tijdens een individuele Coachingssessie of met je hele team in een Teamtrainingssessie.
Opdrachtgevers
Je komt me tegen bij de teams van de afdeling klantsupport, aftersales of receptie in verschillende bedrijven. Ook met de collega's binnen huisartspraktijken, ouderenzorg of ziekenhuizen werk ik graag. De adviseurs binnen verkoop afdelingen in reisorganisaties of horeca, maar ook bijvoorbeeld met het bestuur van een studievereniging die hun samenwerking wilden optimaliseren. Je komt verschillende reviews tegen op deze website. Overal waar met de klant, cliënt, patiënt of gast gewerkt wordt ga ik graag aan de slag met jullie!
'Samen sta je sterk', vanuit die insteek werk ik al ruim 10 jaar intensief samen in Givability en Gevend Leiderschap met Letsgoactive Training Groep. Ook verwijs is naar en werk ik met Burnout Preventie Brabant.
Ben je klaar voor constructieve coaching en een goed functionerend team zonder gedoe? Vertel me je toekomstbeeld voor jouw team!
Opleidingen & certificeringen
In de loop van de jaren heb ik veel kennis in mijn rugzak gegooid. Na mijn HTS opleiding in Amsterdam uit mijn eerste carrière heb ik later de POST HBO opleiding Trainer van Karin de Galan afgemaakt. Zij kreeg, als trainer van het jaar in 2020 erkenning voor haar geweldige opleidingen en trainerschap. Daarna heb ik me laten scholen als begeleider en coach in De 3- jarige opleiding Professionele Communicatie bij Phoenix Instituut in Utrecht. Mijn specialisatie in Systemisch Kijken deed ik bij Parre en Deden in Nijmegen, zij leerden mij de liefde voor het kijken.
In mijn sessies maak ik gebruik van verschillende inzichten en methodieken. Hiervoor gebruik ik onder andere elementen uit Transactionele Analyse, Neuro Linguistisch Programmeren, Systemisch Werk, en Voice Dialogue.
Ik heb de trainingen van Femke als erg fijn en leerzaam ervaren. Ze is open en vriendelijk, waardoor het voor mij ook makkelijk voelde om over alles open te praten.
Ze geeft haar trainingen op een leuke, interactieve manier. Ze neemt de tijd voor je, voelt personen goed aan en kijkt daarbij ook specifiek wat voor jou een prettige manier van werken is.
Ze zorgt ervoor dat je na de training wegloopt met tips en tricks waar je ook echt wat mee kan en die je ook heel graag wilt gaan toepassen in de praktijk. Wat ik tot op de dag van vandaag ook nog steeds doe!
Ik heb zowel mijn team als mijzelf beter leren kennen als persoon en als rol in onze organisatie.
Tessa